Påskmustkyckling


Foto: Tina

”Påskrecept”

248 kcal/port utan potatis
400 kcal/port med 200 g potatis/398 kcal/port med 0,5 dl okokt ris

500 g kycklingfilé
2 tsk flytande margarin
2 dl påskmust
2 dl lätt creme fraiché (max 15%)
1 hönsbuljongtärning
1 tsk ingefära
1 msk salvia

800 g potatis eller 2 dl okokt ris

Gör så här:
Koka potatis eller ris.
Bryn kycklingfilén i margarinet. Koka upp must, creme fraiche, buljong och kryddor.
Lägg i kycklingfilén i såsen och koka ca 10 min. Servera med potatis eller riset, en god sallad och unna dig ett glas påskmust.

Recept lagat av Tina

Kommentar:

Tina: I orginalreceptet ska det egentligen vara rosmarin men hade missat att handla hem och fick bli prov med salvia istället. Receptet hittade jag för ca 7 år sen och först var jag väldigt skeptisk mot att ha läsk i mat och tänkte kan ju knappast vara gott. Men nyfiken som jag var provade jag och det var ju jättegott. Nu 7 år senare var det dags att prova igen och det är verkligen supergott och blev gott med salvia också. Lillkillen slukade allt o ville ha mer och sa mmmmm i varje tugga.

 

2 kommentarer till Påskmustkyckling

  1. mia skriver:

    Den fick vi på jobbet i julas…..kallades då julmustkyckling🙂

Kommentera

